Sunday, July 17, 2011

Treningssamling i Agility

Ja, da var helga over, sammen med treningssamlingen i Øvre Salangen. Ei heilt fantastisk flott helg med perfekt vær, fine hunder og flotte folk! Grilling med sosialt samvær på kvelden var skikkelig kos for oss tobente, mens hundene hvilte seg etter en arbeidssom dag.

Jeg og Safira overnattet i telt, noe vi faktisk aldri før har gjort sammen. Vi mollkosa oss! Hadde med god mat og godterier som vi kosa oss med, og hadde det helt kult i lag. Ho måtte jo selvfølgelig ligge i teltet sammen med meg, og korra seg godt inntil hele natten. Kosli :) Var nok minst like sliten som matmor.

Treningsøktene ble ikke akkurat slik jeg hadde planlagt, noe som egentlig ikke er helt uvanlig da... Oppdager stadig nye utfordringer som vi må jobbe med, og denne gangen noe helt fundamentalt som vi absolutt må få på plass før september. Trur Safira gikk ett hinder på den aller første økta. Etter det var nesen hennes limt i bakken... Så da var det bare å replanlegge for de videre øktene. Ho var ukontaktbar. Hverken lek eller godbit var god nok forsterker for å holde fokus. På forhånd var jeg mest engstelig for at hun skulle springe bort til de andre hundene når vi skulle trene, men de brydde hun seg ikke så veldig mye om. Det virket mer som om ho gikk spor, for hun var veldig målbevist i sitt nesearbeid. Prøvde litt ulike medtoder (noen mindre bra) uten at jeg fikk noe særlig respons. Til slutt gikk jeg over til maskingeværbelønning kombinert med bevegelser mellom hindrene. Målet var å holde snuten oppe fra bakken slik at hun kunne få fokus på andre ting. Dette fungerte ganske bra, men vi kom aldri dit at det var noen vits i å forsøke å gå hinder. Forsøkte med leker og ho responderte noen ganger på drakamp. Ball, som hun er veldig glad i, kunne jeg nesten ikke bruke fordi det fikk nesen rett ned i bakken igjen. Ho e jammen verdt en hel studie den hunden... Konklusjonen etter helgas treningsøker er at dette er noe vi seriøst må trene masse på, for ellers er det i alle fall ikke noe poeng å starte i konkuranse (og det er ikke et alternativ en gang).

Veien videre blir å fortsette som før med trening på slalom, hopphinder og handling i mer eller mindre kjente omgivelser. I tillegg må vi ha mange treningsøkter på andre baner eller plasser for å unngå at hun mister fokus på det vi holder på med. Skal til Sverige noen dager i neste uke, og det blir en flott anledning til å gjennomføre noen økter på fokus og kontakt. Må også jobbe mer med å bygge verdi i drakamp, for det tror jeg kan hjelpe på hennes motivasjon til å holde nesen oppe. Føler at jeg ikke helt klarer å konkurrere med luktene som omgir oss. Får se om jeg finner noen belønninger som gjør at jeg blir litt mer atraktiv å være sammen med.

Helga har resultert i én stk sliten hund som skal få hvile seg i morgen. Selv om hun ikke gjorde det jeg ville, så har hun virkelig jobbet hardt og blitt utsatt for masse nye inntrykk. Tror hun er fornøyd med helga og at hun nå er kommet hjem igjen, noe som gjelder for meg også :)


Visjon av dagen:
"Se etter det som gikk bra, for da finner man det som er verdt å bygge videre på"


Ellensnellen

No comments:

Post a Comment