Wednesday, July 20, 2011

Klegg, multer og hopp

Da var vi hjemme igjen etter noen dager på hytta. Det er SÅ godt å være der, og Safira elsker friheten. Fisk fikk vi og multer plukket vi, så det ble både middag og dessert på oss. Og litt ekstra til julens multekrem. Sykt masse bær på myrene i år! Masse innsekter er det også, og Safira liker IKKE kleggen og er derfor mest ute etter at solen har gått ned. Hun må ha blitt stukket i baken av den, for hun får noen merkelige bevegelser når hun er ute. Glefser også etter den så det skrangler i tennene. Heldigvis er den verste kleggetiden over straks, om alt er som normalt.

I går kveld var det trening på banen i Løksebotn. Kjempegøy å trene sammens med andre her og særlig når det dukker opp så mange :) Mitt utgangspunkt for treningen var at Safira på helgens AG-samling ikke var samarbeidsvillig i det hele tatt, eller var det jeg som ikke klarte å være flink nok til å belønne ho... I alle fall har jeg vært litt usikker på om hun ville oppføre seg tilsvarende når vi kom på mer kjente områder, og det var egentlig godt å finne ut at det gikk en million ganger bedre her (selv om oppmerksomheten absolutt kunne vært bedre). Uansett trengs det mer miljøtrening, for jeg ser allerede for meg der jeg står og svetter på konkurranse med en hund som bare er opptatt av alle luktene på banen... Planla derfor å gjennomføre enkle øvelser som hun vanligvis mestrer, og bruke tid på belønning for å bygge verdi. Dette er noe jeg tror kan være til hjelp for å få nesen opp, også ved trening i andre miljøer. Skal se om jeg i tillegg skal prøve andre tiltak etter hvert, som for eksempel bruk av line på øvelser det er mulig. Dette kan også virke preventivt på at Safira gjerne markerer rundt omkring på banen. Skulle nesten tro hun var en hannhund i flekkene... Skulle kanskje kalt ho for Thorn som var den andre dragen i Eragon ;)

Ett av momentene vi trente på i går var enkel handling gjennom Bermuda triangle med tre hopphinder. Forsøkte med forranbytte som faktisk gikk ganske bra. Vi kan nok ikke skilte med de mest grasiøse handlerbevegelsene ennå, men det føltes iallefall greit ut. Så deles det vel heller ikke ut stilkarakterer i denne sporten, eller? Det andre momentet var å forsøke og få en tighter sving over hopphinder gjennom å lande ved vingen på svingsiden. Litt knoting her men dette skal gå bra. Hadde nok vært bedre om jeg hadde laget en kriterieplan på forhånd, for da hadde jeg sett at jeg burde brutt ned øvelsen enda mer og lagt opp til andre kriterier. Mitt kjære publikum var veldig dyktig som påpekte dette for meg (hva skulle jeg ha gjort uten dem), for det er jammen ikke godt å se alt mens man forsøker å gjennomføre en øvelse. Føler at dette ble ei god treningsøkt. Nå er det ferietid så det drøyer nok en liten stund til vi er med på fellestrening igjen, men trening blir det lell :)


Visjon av dagen:
"Planlegginga er halve arbeidet, nemlig!"


Ellensnellen

No comments:

Post a Comment