Sunday, October 9, 2011

Agilitykurs!

Da har det vært to fantastiske dager på agilitykurs med to supre instruktører fra Tromsø hundeklubb, Mari Elvevold og Tonje Sollied Johansen. Det var en flott balanse mellom teori og praktiske øvelser gjennom hele kurset, noe som bidro til at motivasjonen var på topp hele tiden. De hadde evnen til å instruere gjennom en særdeles positiv tilnærming som virkelig var noe jeg lot meg inspirere av. Noen av ferdighetene vi trente på var eksplosiv start, stop (dicel), forranbytte, grunnsving, ++. I tillegg fikk vi en teoretisk gjennomgang av blant annet bakombytter og nesedutter. De som ønsket det fikk prøve felthinder som vippe, bom og mønet. Safira fikk forsøke mønet for første gang, og ho tok seg kjapt og stødig over. Vi har ikke laget oss noen treningsplan for felthindere, og derfor har vi heller ikke prøvd oss på de av frykt for å ødelegge noe. Vil være sikker på at vi har en tilnærmingsmåte som jeg føler er bra for hunden. Dette er ikke noe vi kommer til å prioritere med det første, men det kommer nok etter hvert.

Vi (jeg og Safira) har hatt et stort utbytte av kurset, og setter stor pris på tilbakemeldingen som vi fikk av instruktørene på slutten. Dette har gitt oss flere konkrete treningstips som vi skal jobbe videre med. Blant annet skal jeg ta for meg filmen "Crate Games" og trene dette inn på Safira slik at vi kan bruke buret som en klar avgrensning mellom trening og avslapping. Har jo sett den tidligere og tenkt at dette kunne være noe for Safira, men har ikke helt kommet i gang... (som også kan sies om flere ting...). Prioritering kalles det. Noe blir satt til side for at noe annet skal kunne prioriteres, og slik er det jo i alle sammenhenger.



Det ble tatt masse flotte bilder fra kurset, men jeg fikk ikke knipset ett... Har derfor "lånt" et av Safira som var lagt ut på Bardu Hund sine nettsider. Vet ikke hvem som var fotograf, men synes det var et kult bilde av ho :)

Nå skal jeg finne frem filmen "Crate Game" til Susan Garrett. Helt passelig søndagsaktivitet etter to energikrevende dager på kurs, både for hund og handler :)

Ha en fin dag :)

No comments:

Post a Comment